Meny
Av Bromöllas nästan 13 000 invånare är ungefär 80 procent kunder i Ivetofta sparbank, som även har kontor i Näsum. Camilla Karlsson är marknadsansvarig och berättar att det är naturligt att samarbeta med biblioteket och andra aktörer i kommunen för att ge invånarna digitalt stöd.
– Vi samarbetar jättemycket. Det är bättre att jobba tillsammans för en viktig sak än var och en för sig.
Bankens båda kontor är fullservicekontor, så det går fortfarande att vara kund utan att vara digital. Men mycket i samhället är digitaliserad och banken hjälper sina kunder att komma igång med bank-id, Swish och bankens app.
– Men många äldre som har köpt en mobil eller dator behöver hjälp att registrera konton och ladda ner appar, så vi vill gärna att de har klarat av det när de kommer till oss. Sedan hjälper vi till med allt som har med banken att göra. Men det dyker upp väldigt många andra tekniska frågor också och vi hjälper våra kunder med det mesta, säger Camilla Karlsson.
De flesta som behöver digital hjälp är äldre och ungdomar som ska skaffa tjänsterna för första gången. Men det är även många som är i gång med sina digitala tjänster och bara behöver fråga eller få stöd.
– Snart kommer man att kunna göra ännu mer på nätet. Det händer väldigt mycket som underlättar både för kunden och anställda på banken.
Under eMedborgarveckan förra året erbjöd banken flera kurstillfällen för Bromöllaborna. En föreläsare från Medborgarskolan kom till banken och hade både en introduktion och en fördjupande kurs om surfplattor, datorer och digitala tjänster.
– Det var överfullt vissa dagar och sammanlagt hade vi 133 besökare vid sju olika tillfällen, berättar Camilla Karlsson.
I år blir programmet inte riktigt lika omfattande. En dag blir det föreläsning om bankens digitala tjänster, och en annan dag kommer Skatteverket och berättar hur man kan deklarera, göra rot- och rut-avdrag samt andra ärenden på nätet.
– Vi kommer också att vara på plats på biblioteket i Bromölla en dag. Då kommer även kommunen och Arbetsförmedlingen, som precis har lagt ner sitt kontor här, för att visa hur man ansöker om aktivitetsersättning och sådant på nätet.
Under eMedborgarveckan 7–13 oktober är e-tjänsternas tillgänglighet i fokus. Kampanjen koordineras av Digidelnätverket och består av lokala, regionala och nationella insatser.
→ Läs mer om eMedborgarveckan!
Foto: Åsa Engh